تبلیغات
افشای اسرار شیاطین بصورت واقعی - كفر خطرناكترین بعد از شرك
افشای اسرار شیاطین بصورت واقعی
أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ آگاه باش كه با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد (28) الرعد
شنبه 31 تیر 1391 :: نویسنده : محمد ط.ح.ز

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

با سلام

 

آیا تاكنون به این فكر كرده اید كه كلمه كفر به چه معنی است  و به چه كسی كافر گفته میشود.این موضوع مهمی است زیرا  كه پروردگار متعال درسراسر قرآن كریم به كافران هشدار میدهد و از لفظ كفر در كلام خودبسیار ذكر میكند. در این متن تا حدودزیادی با مفهوم كفر آشنا میشویدو هنگام قرائت مصحف شریف معنای آن برای شما عزیزان آشكارتر میگردد. انشاء الله

"كفر"  به معنای پوشاندن و نادیده گرفتن است. به كشاورز و شب اصطلاحا"كافر میگویند زیرا كشاورز دانه و هسته را زیر خاك میپوشاند و شب فضا را در بر میگیرد.كفران نعمت نیز به معنی نادیده گرفتن آن و دهنده  آن نعمت است(و به این دلیل شكر خدای عزو جل را بجا نمی آورد).  شخص منكر دین به سبب اینكه حقایق و آیات الهی را كتمان میكند و یا نادیده میگیرد ؛ كافر خوانده شده است.

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیمَ

ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِینَ

‌‌[شیطان] گفت پس به سبب آنكه مرا به بیراهه افكندى من هم براى [فریفتن] آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست

آنگاه از پیش رو و از پشت‏سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‏تازم و بیشترشان را شكرگزار نخواهى یافت


 

منبع :تفسیر المیزان

 روایتى از امام صادق علیه و السلام درباره وجوه كفر 


در كافى از زبیرى از امام صادق (علیه السلام ) روایت آورده كه گفت :

به انجناب عرضه داشتم : وجوه كفر را كه در كتاب خدا آمده برایم بیان بفرما، فرمود: كفر در كتاب خدا بر پنج قسم است ،

 اول كفر جحود، و جحود هم خود، دو جور است ، سوم كفران نعمت ، چهارم كفر به ترك دستورات الهى ، پنجم كفر برائت


اما قسم اول دو قسم جحود، یكى جحود و انكار ربوبیت خدا است ، و این اعتقاد كسى است كه میگوید: نه ربى هست ، و نه بهشتى ، و نه دوزخى ، و صاحبان این عقیده دو صنف از زنادقه هستند، كه بایشان دهرى هم مى گویند، همانهایند كه قرآن كلامشان را حكایت كرده كه گفته اند: و ما یهلكنا الا الدهر ؛ جز روزگار كسى ما را نمى میراند

و این دینى است كه از طریق امتحان و دل بخواه براى خود درست كرده اند، و گفتارشان خالى از حقیقت و تحقیق است ، همچنانكه خداى عز و جل فرموده

 : ان هم الا یظنون جز پندار دلیل دیگرى ندارند،

 و نیز فرموده : ان الذین كفروا سواء علیهم ء انذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤ منون، كسانیكه كافر شدند بر ایشان یكسان است ، چه انذارشان كنى ، و چه نكنى ایمان نمى آورند، یعنى بدین توحید ایمان نمى آورند، این یكى از وجوه كفر است .
و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است ، و آن این است كه كسى با اینكه حق را شناخته ، و برایش ثابت شده ، انكار كند، كه خداى عز و جل درباره آنان فرموده:

  و جحدوا بها، و استیقنتها انفسهم ، ظلما و علوا

دین خدا را انكار كردند، با اینكه در دل بحقانیت آن یقین داشتند، ولى چون ظالم ، و سركش بودند، زیر بار آن نرفتند،

و نیز فرموده

 : و كانوا من قبل یستفتحون على الذین كفروا فلما جاءهم ما عرفوا، كفروا به فلعنه اللّه على الكافرین ، قبل از آمدن اسلام یهودیان بكفار مى گفتند بزودى پیامبر آخر الزمان مى آید، و ما را بر شما پیروزى مى بخشد، ولى همینكه اسلام آمد، بدان كافر شدند، پس لعنت خدا باد بر كافران.


وجه سوم از كفر، كفران نعمت است ، كه خداى سبحان درباره اش از سلیمان حكایت كرده كه گفت

: هذا من فضل ربى ، لیبلونى ، اشكر؟ ام اكفر؟ و من شكر، فانما یشكر لنفسه ، و من كفر فان ربى غنى كریم ، این از فضل پروردگارم است ، تا مرا بیازماید، آیا شكر مى گزارم ؟ یا كفران مى كنم ؟ و كسیكه شكر گزارد، بنفع خود شكر كرده و كسیكه كفران كند خدا بى نیاز و كریم است .

و نیز فرموده:

  لئن شكرتم لازیدنكم ، و لئن كفرتم ان عذابى لشدید،

اگر شكر بگذارید نعمت را برایتان زیاده كنم ، و اگر كفر بورزید، بدرستى عذابم شدید است .

و نیز فرموده:

فاذكرونى اذكركم ، و اشكروا لى ، و لا تكفرون ،

 بیاد من افتید تا بیادتان بیفتم و شكرم بگذارید، و كفرانم مكنید،

در این چند آیه كلمه كفر بمعناى كفران نعمت است .

وجه چهارم از كفر، ترك دستورات خداى عزوجل میباشد، كه در آن باره فرموده:

  و اذ اخذنا میثاقكم لا تسفكون دماءكم ، و لاتخرجون انفسكم من دیاركم ، ثم اقررتم و انتم تشهدون ثم انتم هولاء تقتلون انفسكم ، و تخرجون فریقا منكم ، من دیارهم ، تظاهرون علیهم بالاثم و العدوان ، و ان یاتوكم اسارى ، تفادوهم ، و هو محرم علیكم اخراجهم ، افتومنون ببعض الكتاب ؟ و تكفرون ببعض ؟

و چون پیمان از شما گرفتیم ، كه خون یكدیگر مریزید، و یكدیگر را از دیارتان بیرون مكنید، شما هم بر این پیمان اقرار كردید، و شهادت دادید، آنگاه همین شما یكدیگر را كشتید، و از وطن بیرون كردید، و بر دشمنى آنان و جنایتكارى پشت به پشت هم دادید، و چون اسیرتان میشدند، فدیه مى گرفتید، با اینكه فدیه گرفتن و بیرون راندن بر شما حرام بود، آیا به بعضى احكام كتاب ایمان مى آورید، و به بعضى كفر مى ورزید؟( یعنى عمل نمى كنید

پس در این آیه منظور از كفر، ترك دستورات خداى عزوجل میباشد، چون نسبت ایمان هم بایشان داده ، هر چند كه این ایمان را از ایشان قبول نكرده ، و سودمند بحالشان ندانسته ،

و فرموده:

  فما جزاء من یفعل ذلك منكم الاخزى فى الحیوة الدنیا، و یوم القیامه یردون الى اشد العذاب ، و ما اللّه بغافل عما تعملون

پس چیست جزاى هر كه از شما چنین كند، بجز خوارى در زندگى دنیا، و روز قیامت بسوى شدیدترین عذاب بر مى گردند، و خدا از آنچه مى كنید غافل نیست.
وجه پنجم از كفر، كفر برائت است ، كه خداى عزوجل درباره اش از ابراهیم خلیل علیه السلام حكایت كرده ، كه گفت :

كفرنا بكم ، و بدا بیننا و بینكم العداوه و البغضاء ابدا حتى تومنوا باللّه وحده

 

از شما بیزاریم ، و میان ما و شما دشمنى و خشم آغاز شد، و دست از دشمنى برنمیداریم ، تا آنكه بخداى یگانه ایمان بیاورید

 كه در این آیه كفر بمعناى بیزارى آمده ، و نیز از ابلیس حكایت مى كند، كه از دوستان انسى خود در روز قیامت بیزارى جسته ، میگوید:

انى كفرت بما اشركتمون من قبل

من از اینكه شما مرا در دنیا شریك قراردادید بیزارم

، و نیز از قول بت پرستان حكایت مى كند، كه در قیامت از یكدگر بیزارى میجویند، و فرموده :

انما اتخذتم من دون اللّه اوثانا، موده بینكم فى الحیوه الدنیا، ثم یوم القیامه یكفر بعضكم ببعض ، و یلعن بعضكم بعضا

تنها علت بت پرستى شما در دنیا رعایت دوستى با یكدیگر بود، ولى روز قیامت از یكدیگر بیزارى جسته ، یكدیگر را لعنت خواهید كرد، كه كفر در این آیه نیز بمعناى بیزارى آمده .
مؤ لف : این روایت در حقیقت میخواهد بفرماید: كه كفر شدت و ضعف مى ذیرد.

 

موفق باشید

التماس دعا-محمد

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دوشنبه 27 شهریور 1396 07:39 ق.ظ
I always spent my half an hour to read this blog's articles or reviews all the
time along with a mug of coffee.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمد ط.ح.ز
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی